19-04-17

Woensdag 19 april 2017

Suey

Jayne Mansfield

 

SEKSBOMJukeJay1.jpg

Op deze dag in 1933 werd Jayne Mansfield geboren, het soort vrouw waarvoor in de jaren vijftig de term seksbom werd uitgevonden. Jan Cremer droeg zijn boek ‘Ik, Jan Cremer’ op aan deze Amerikaanse actrice. Toen ze op haar 34ste omkwam in een verkeersongeval had ze eigenlijk in weinig Hollywoodfilms gespeeld, maar was ze constant over de tong gegaan. Als geen ander kon ze belangstelling aanzuigen. Ongegeneerd gooide ze haar privéleven te grabbel, ze tipte persoonlijk de roddelrubriekjournalisten en ze was de pionier van de publiciteitsstunt. Tegenwoordig noemen ze dat een ‘nipple slip’, een borst die uit een bloesje floept, louter accidenteel of ingenieus uitgekiend. Denk aan Janet Jackson en Justin Timberlake tijdens de pauze van de Super Bowl in 2004. Jayne Mansfield was een kunstenares in ‘wardrobe malfunction’, zoals de term in het jargon van het Amerikaanse journaille heet. Beroemd is de foto van een diner party ter ere van Sophia Loren in april 1957. De jaloerse ogen van de Italiaanse actrice vallen in de diepe decolleté van de blondine. Jayne Mansfield boog zo ver voorover dat een tepel over de rand kwam piepen. Zulke publieke schandaalscènes reeg ze aan elkaar. Al in 1955, toen ze voor persfotografen poseerde om de film ‘Underwater!’ te promoten, droeg ze een bikini die enkele maatjes te klein was en bij een duik in het zwembad verloor ze toch wel haar topje. Datzelfde jaar viel in een nachtclub het bovenstuk van haar jurk zelfs twee keer na mekaar tot aan haar middel naar beneden. In 1958 danste ze topless op het carnaval van Rio en 1962 schudde ze haar kleedje van het lijf op een feestje in Rome. Als bij toeval waren altijd fotografen in de buurt. Stilaan begon dat gedrag zich tegen haar te keren. In een storm van negatieve publiciteit kreeg ze geen ernstig rollen meer toegeschoven. Ze eindigde in B-films met suggestieve titels als ‘Too Hot To Handle’, als een nachtclubattractie, met scandaleuze poses in het jonge maandblad Playboy en uiteindelijk als de eerste hoofdrolspeelster die frontaal naakt te zien was op het witte doek. Voor wie het interesseert, dat was in ‘Promises! Promises!’ uit 1963.

JukeJayneX.pngJukeJayne3.jpgOm onduidelijke redenen werd Jayne Mansfield na haar dood een cultfiguur in de rock, vooral in de punkwereld. Jayne Mansfield Was A Punk is een van de vele songs over haar op het repertoire van de Amerikaanse band The Mansfields. Ook de groep St.Jayne is naar haar genoemd. L.A. Guns heeft een nummer dat The Ballad Of Jayne heet en de door Love Missile F 1 11 bij een breder publiek bekend geraakte Sigue Sigue Sputnik nam Hey Jayne Mansfield Superstar op. In de film ‘Kill Bill Vol.1’ van Quentin Tarantino is I Walk Like Jayne Mansfield te horen, een plaat van The 5.6.7.8’s, een alleen uit vrouwen bestaande garagegroep uit Japan. Siouxsie and The Banshees leenden in 1991 de titel van hun single Kiss Them For Me van een van Mansfields films. Hetzelfde geldt voor Too Hot To Handle van de Britse metalgroep UFO. Ook valt haar naam in The Actor van Robbie Williams.

Hardnekkig was het gerucht dat Jayne Mansfield onthoofd werd bij het ongeval dat haar het leven kostte. Het mocht dan al niet met de waarheid stroken, het verhaal ging een eigen leven leiden in de rockgeschiedenis. Zo komt het dat er een Amerikaanse punkband met de naam Jayne Mansfield’s Head bestaat. De Britse formatie The Motors, bekend van Airport uit 1978, voerde eens een reclamecampagne met de slogan ‘I lost my head over The Motors’ boven een foto van het sekssymbool. De advertentie werd na protest ingetrokken.

Jayne Mansfield, die een klassieke opleiding piano en viool had gekregen, was ook een zangeres. Ze is te horen op veel soundtracks van haar films, bijvoorbeeld in enkele nummers uit The Girl Can’t Help It, waarin ook Gene Vincent, Eddie Cochran, Little Richard en Fats Domino te zien waren. As je Ev’rytime uit die film hoort, kan je dat nog zingen noemen. Maar vaak leken haar prestaties op een parodie. Niet zelden was het een zwoel parlando of – zoals in de clip van Rock Around The Pile hieronder – gewoon op het juiste moment een schreeuw uitlaten. Naast haar filmgekweel werden twee elpees en zes singles van Jayne Mansfield uitgebracht. Daar zijn twee opmerkelijk 45-toerenplaten bij: As The Clouds Drift By en Suey. Op die opnames uit 1965 speelt niemand minder dan Jimi Hendrix bas en gitaar.

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

De commentaren zijn gesloten.