06-08-17

Zondag 6 augustus 2017

Revolution

The Beatles

 

RECLAME(REN)

Vandaag dertig jaar geleden kocht Nike een volledige pagina in de Los Angeles Times om te reageren op de controverse rond het gebruik van de song Revolution van The Beatles in een reclamecampagne. Natuurlijk waren er al eerder bekende songs opgedoken in advertenties, maar altijd was dat een cover. Hoewel Lou Reed met Walk On The Wild Side te zien was in een clip voor Honda-scooters in 1984, was zijn stem in werkelijkheid nooit te horen. Nike koos nu echter voor het origineel in een zwart-wit filmpje met onder meer Michael Jordan en John McEnroe.

JukeRev.jpgVan bij de eerste vertoning van de advertentieclip schreeuwden fans moord en brand. Georges Harrison vroeg zich af of hij in de toekomst ook worsten en ondergoed moest helpen verkopen. Paul McCartney liet weten niet content te zijn met de gang van zaken, maar hij kon weinig inbrengen vermits de auteursrechten van dat nummer, en meer dan tweehonderd andere Beatlesproducties, waren verkocht aan Michael Jackson. En de platenfirma EMI / Capitol Records beheerde de rechten op de opname. Een hekel punt was de toelating om de stem van John Lennon te gebruiken, maar daar had Yoko Ono haar fiat voor gegeven. Volgens haar zou de spot een jonge generatie in contact brengen met de muziek van haar man.

Het dispuut leverde dikke krantenkoppen op. ‘The Beatles dagen Nike voor de rechter’, stond er te lezen, maar volgens de sportkledingfirma klopte dat niet. In de krantenboodschap legden ze uit dat eigenlijk het reclameagentschap en EMI Capitol werden vervolgd door Apple Records. “Wij hebben dit eerlijk onderhandeld en betaald wie moest betaald worden”, ging de reactie verder. “En we hebben de song met ‘sensitivity and respect’ gebruikt.” Het feit dat het bedrijf de steun had van Yoko Ono werd fijntjes benadrukt. “Eerlijk gezegd”, liet Nike afdrukken in de L.A.Times, “we hebben het gevoel dat wij verzeild zijn geraakt in een langlopende ruzie tussen twee platenfirma’s.”

Er werd 15 miljoen dollar geëist, maar tot een proces is het nooit gekomen. Nike stopte met de campagne in 1988 en de kwestie werd buiten de rechtbank om geregeld. De gemaakte afspraken zijn tot vandaag geheim gebleven. Maar de gevolgen waren opmerkelijk. Je zou kunnen zeggen dat de reclamewereld een revolutie meemaakte. Volgens specialisten werd een trend gezet voor spotjes met sportkleding en dook daarin meer en meer bekende muziek op. Tegelijk stonden vanaf toen de neuzen van de overgebleven Beatles en Yoko Ono in dezelfde richting. Daarna is nooit nog een orgineel van de Fab Four gebruikt voor reclame.

 

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

 

Post een commentaar