16-08-17

Woensdag 16 augustus 2017

I Feel Love

Donna Summer

 

TOEKOMSTMUZIEK

Jaja, ik weet het wel, vandaag is het veertig jaar geleden dat Elvis Presley de geest gaf, maar hier hebben we het al zo vaak over hem gehad dat ik niet zou weten wat ik nog meer kan vertellen. Laat ons eens kijken wie er in die dagen hoog in de hitparades stond. Wereldwijd had Donna Summer succes met I Feel Love. In juli 1977 uitgebracht, stond de single al gauw op de eerste plaats in de Amerikaanse hitparade. Ook in tal van Europese landen, waaronder België, werd het een nummer 1.

JukeDonna.jpgDe vijf jaren geleden overleden zangeres werd geboren als LaDonna Gaines. In 1968 deed ze auditie voor ‘Hair’, maar kreeg de rol niet. Toen de musical naar Europa verhuisde, werd ze alsnog gevraagd. Zo kwam het dat zij Aquarius als Wassermann zong in de Duitse versie. Een tijdlang woonde ze in München, waar ze ook te zien was in de musicals Godspell en Show Boat. Toen ze later naar Oostenrijk verhuisde, zong ze bij de Weense Volksopera. Ze trouwde er met een acteur die later tandarts werd, ene Helmuth Sommer. De verengelste versie van zijn familienaam werd haar pseudoniem.

Hoe gavarieerd haar carrière ook was, Donna Summer gaat de geschiedenis in als een discodiva die er niet voor terugdeinsde een aardig potje te hijgen op plaat. Zo was er bijvoorbeeld veel gesteun te horen in het meer dan zeventien minuten durende Love To Love You Baby, waarvoor ze zich diep inleefde door tijdens de opnames op de vloer te kronkelen in een verduisterde studio. Ook in I Feel Love laat ze geen twijfel bestaan: ‘Ooh, it’s so good, it’s so good, ooh.’ Haar manager vreesde zelfs dat de radiostations dit gefluister niet zouden draaien. Het… draaide heel anders uit.

De tekst – als we dat zo mogen noemen – had ze zelfs geschreven. De muziek en de productie waren van Giorgio Moroder en Pete Bellotte. Deze discoplaat werd van grote invloed op de ontwikkeling van de syntesizerpop en de techno omdat er uitsluitend elektronische muziek op te horen was. Hoe dat kwam vertelde Pete Bellotte eens aan The Independent on Sunday. Het was een track van het conceptalbum I Remember Yesterday dat opende met een song in de jaren ’40-stijl en daarna allerlei muzikale periodes doorliep. Het slotnummer, I Feel Love, moest futuristisch klinken. Vandaar de synthesizers. In de oren van Brian Eno was het inderdaad toekomstmuziek, zo getuigt David Bowie in het inlegboekje van zijn compilatie Sound + Vision. Brian Eno, die toen met David Bowie in Berlijn werkte, kwam op een dag bij hem binnen en zei: “I have heard the sound of the future.” Dat was I Feel Love van Donna Summer. Hij voorspelde dat die single voor de volgende vijftien jaar het geluid in de discotheken zou veranderen. “Which was more or less right”, besluit Bowie.

 Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

De commentaren zijn gesloten.