22-08-17

Dinsdag 22 augustus 2017

Leave A Tender Moment Alone

Billy Joel

 

‘MONDMUZIEKSKE’ JukeToots.jpg

Het is vandaag al een jaar geleden dat Toots Thielemans overleed. We gaan hier niet ten overvloede duiden wat hij heeft betekent voor de jazz, waar hij van de bescheiden harmonica – ‘mondmuziekske’, zei hij graag – een gewaardeerd instrument maakte. Naast zijn eigen platen was Toots te horen op tal van producties van jazzvedetten als Dizzy Gillespie, Bill Evans en Oscar Peterson. Vooral met Quincy Jones werkte hij veel samen. Hij ging echter geregeld over het muurtje, want ook popartiesten deden een beroep op zijn harmonicakunsten. Enkele voorbeelden daarvan zijn heel bekend, maar in die lijst zitten ook verrassingen. Zo speelde hij in 1971 mee op Aerie, de elpee van John Denver waarop zijn versie van City Of New Orleans van Steve Goodman staat. Vier jaar later bracht Paul Simon het album Still Crazy After All These Years uit, bekend van de single Fifty Ways To Leave Your Lover. Hij nodigde veel schoon volk uit in de studio. Gitarist Pete Carr, drummer Steve Gadd en saxofonist David Sanborn deden mee. Er werd gezongen door Patti Austin, Phoebe Snow en zelfs zijn vroegere makker Art Grafunkel. En op de slotsong van de A-kant, Night Game, speelt Thielemans op zijn ‘mondmuziekske’.  Zowat zijn meest bekende bijdrage op een popplaat is de haronica-intro en -solo van Leave A Tender Moment Alone, in 1984 een track uit de elpee An Innocent Man van Billy Joel. Dat was een beetje een conceptplaat, waarop elk nummer een hommage was aan doo-woop- en soulartiesten uit de jaren vijftig en zestig. Zo was Leave A Tender Moment Alone een ode aan Smokey Robinson, al wordt in de tekst niet naar hem verwezen. In die dagen trad Toots Thielemans op met Billy Joel, zoals te zien is in de clip hieronder. We vallen in als de zanger hem net heeft aangekodingd als ‘the best harmonicaplayer in the world’. De grote Belg staat er bescheiden, haast beschaamd, bij in zijn zomerhemd met korte mouwtjes. Maar hij geeft het beste van zichzelf en leeft zich uit in improvisaties. Zowel bij de aan- als bij de afkondiging spreekt Billy Joel de slot-s van zijn naam niet uit. ‘Toots Thieleman’, zegt hij. In de Verenigde Staten werd Leave A Tender Moment Alone een grot hit, maar in Europa deed dat nummer het veel minder. En zo komt het dat het grootste popsucces waarop Toots als gastmuzikant te horen is een grote surprise blijkt: Too Late For Goodbyes van Julian Lennon. Ik kan best aannemen dat het je niet meteen voor de geest komt, maar het was een Amerikaanse nummer 1 en haalde de zesde plek in Groot-Brittanië. Hier stond het namaak-reggaeniemendalletje van november 1984 tot februari 1985 in de hitparade, met een zevende plaats als piek. Nu ik het nog eens beluister, komt het over als een parodie op Doe Maar. Maar het was dus de eerste single uit het debuut Valotte van de oudste zoon van John Lennon. Het mocht wat kosten. Phil Ramone werd ingehuurd als producer, Sam Packinpah mocht de video draaien. Daarin doet Julian Lennon alsof hij mondharmonica speelt, maar in het echt was dat dus – ja, hoor – Toots Thielemans.

 Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

 

 

 

 

De commentaren zijn gesloten.