15-09-17

Vrijdag 15 september 2017

Birmingham Sunday

Joan Baez

Rhiannon Giddens

 

VIER MEISJES

Een minuut stlte, alstublieft. Op deze dag in 1963 ontploften vijftien dynamietstaven in de 16th Street Baptist Church in Birmingham (Alabama), een kerk die bekend stond als ontmoetingsplaats voor leden van de zwarte Burgerrechtenbeweging. Vier meisjes, tussen elf en veertien jaar, stierven. Het was een zondag en de slachtoffertjes waren zich aan ’t omkleden voor een viering waarin ze A Love That Forgives zouden zingen. Hun lichamen vlogen als voddenpoppen door de lucht en meer dan twintig andere aanwezigen werden gewond. Het was een aanslag van de Ku Klux Klan, het terrorisme van ‘white supremacy’ dat tot vandaag actueel is. Martin Luther King noemde het een ‘tragic crime against humanity’. In segregatietijden werd het een keerpunt in de strijd voor gelijke rechten en heeft het gewogen op het realiseren van de ‘Civil Right Act’ in 1964.

JukeJoan1.jpgJukeJoan2.jpgJullie kennen me ondertussen, deze geschiedenisles leidt naar een song. De veel te jong gestorven folkzanger Richard Fariña, schreef er het prachtige Birmingham Sunday over, een song waarin hij de namen van de meisjes noemde. ‘And the choirs kept singing of freedom.’Op 30 april, de verjaardag van zijn overlijden, heb ik het nog over hem gehad. Zijn schoonzus Joan Baez nam het nummer in 1964 op voor haar elpee Joan Baez 5 en dat werd later de titeltrack van de documentaire ‘4 Little Girls’ die Spike Lee over de gebeurtenissen maakte. Ook in de film ‘Selma’, onlangs nog op televisie, wordt dit verhaal vermeld. Ik raakte opnieuw onder de indruk van de song bij het beluisteren van de jongste cd van de onvolprezen Rhiannon Giddens, Freedom Highway. Al van toen ze nog bij de Carolina Chocolate Drops zat, volg ik haar. Noem mij gerust een fan. Ik heb haar ook al met veel plezier live aan het werk gezien, zoals altijd op blote voeten. Zelfs toen ik haar na afloop in de bar sprak, droeg ze geen schoenen. Ik zei haar dat ze daarmee de traditie hoog hield van artiesten als de Hammondorgelvirtuose Rhoda Scott en de Kaapverdische zangeres Cesária Evora, die de ‘Diva op Blote Voeten’ werd genoemd. In de veronderstelling dat ze die toch niet zou kennen, liet ik notoire schoeiselhaters als Sandie Shaw, Ozark Henry en Gregory Frateur van Dez Mona onvermeld. Zelf wist ze te vertellen dat Joan Baez in het begin van haar carrière ook blootsvoets optrad.

 

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be