11-11-17

Zaterdag 11 november 2017

Young Man Blues

Mose Allison

 

DE EERSTE WOORDEN

Was hij vorig jaar niet overleden, dan zou Mose Allison vandaag negentig worden. Ik kan het niet meteen terugvinden, maar ik heb ooit gelezen dat Van Morrison zei dat hij niet meer luisterde naar cd’s van vandaag. “Na Mose Allison is er niets nog de moeite waard om te beluisteren”, meende de bard van Belfast. Morrison heeft trouwens met Georgie Fame een eerbetoon voor zijn idool gemaakt, het album Tell Me Something: The Songs of Mose Allison.

JukeMose.jpgZingend aan de piano bracht Mose Allison een unieke combinatie van jazz en blues. Zijn teksten waren altijd ironisch en daarmee effende hij het pad voor de satire van Randy Newman. Neem nu Parchman Farm, waarin een dwangarbeider zucht: ‘And all I did was shoot my wife.’ De rechtstreekse lijn met Newman is daarmee duidelijk gemaakt. Opmerkelijk genoeg coverden ook veel rockgroepen zijn nummers, vooral dan de bands met een bluesbodem. John Mayall, The Yardbirds en Blue Cheer, om er maar een paar – allez, drie – te noemen. The Who zette zijn Young Man Blues op het legenarische album Live At Leeds. Elvis Costello heeft meer dan een song van Mose Allison opgenomen, bijvoorbeeld Everybody’s Crying’ Mercy op het volgens mij zwaar onderschatte album Kojak Variety, waar ik nog geregeld naar luister. Ik kreeg het cadeau van iemand die het als een miskoop beschouwde en ik beleef ik er tot vandaag veel plezier aan. Vreemd, niet? Enfin, Herman Brood had een half dozijn Allison-nummers op zijn repertoire en zelfs Vaya Con Dios nam werk van hem op. Ik hoor hem toch nog altijd het liefst zelf op zijn piano tokkelend.

Op Bossanova, het derde album van Pixies, dat ik in die tijd nog altijd op vinyl kocht, staat een kort nummer dat Allison heet. Aanvankelijk verkeerde ik in de veronderstelling dat het over een vrouw ging, zoals in Alison van Costello. De dubbele ‘l’ intrigeerde me echter en bij het opzoeken van de tekst – die niet op de binnenhoes stond – ontdekte ik dat het over een man ging en dat er naar de blues werd verwezen. Black Francis hielp me uit mijn dromen door in een interview te verklappen dat het nummer over Mose Allison ging. ‘We go tonight to hear him tell oh well’, las ik en ik dacht: Oh Well is wel een prachtig nummer uit de bluesdagen van Fleetwood Mac, maar wat heeft dat met Mose Allison te maken? Mijn frank viel snel. Juist ja, het zijn de eerste twee woorden van Young Man Blues

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Post een commentaar