20-11-17

Maandag 20 november 2017

The Theme From Shaft

Isaac Hayes

 

DE PRIVEDETECTIVE

Het zal wel geen klein feestje zijn geweest, vandaag in 1971 op het kantoor van het platenlabel Stax in Memphis. De door Isaac Hayes uitgebrachte soundtrack bij de film ‘Shaft’ haalde die dag de eerste plaats in de Amerikaanse hitparade voor albums. Geen twee weken later bereikte ook Theme From Shaft die positie in de lijst voor singles. Later volgden nog Oscars, Grammy’s en wat weet ik al meer. Soul, funk en film kwamen mooi samen.

jUKEsHAFT.jpgWeet je dat Isaac Hayes de prent eigenlijk niks vond? Het liefst van al had hij er zelf in geacteerd. “Hoewel het over het algemeen wel onderhoudend was”, las ik in het magazine Mojo, “vond ik het een B-film. I think ‘Shaft’ could have been a better movie.” Nu ik dit schrijf, realiseer ik mij dat ik die film eigenlijk nooit heb gezien. Maar de muziek, ja, die kon ik wel smaken.

Er ging een schok door de filmwereld. Hier ontstond wat later ‘blaxploitation movies’ werd genoemd. Dat leverde bijvoorbeeld ook voor ‘Superfly’ een indrukwekkende soundtrack op, zij het toen voor Curtis Mayfield. Maar het grootste gevolg was dat zwarten als acteurs en filmmakers gewaardeerd werden in Hollywood. Een jaar later was volgens Mojo ‘a quarter of America’s film output back-orientated’.

Theme From Shaft gaat ook de geschiedenis in omwille van de openingszin, al moet je wel bijna drie minuten op het eerste woord wachten. ‘Who’s the black private dick that’s a sex machine to all the chicks?’ Als je weet wat er kort daarvoor en zelfs lang daarna nog allemaal uit teksten werd geschrapt, klinkt dat behoorlijk aangebrand. Het is gewoon dubbelzinning, natuurlijk. Het hoofdpersonage in ‘Shaft’ was speurder John Shaft. En – hoewel een ‘dick’ ook anders kan vertaald worden – is ‘a private dick’ gewoon een privédetective. Maar... 'shaft' dan ook weer slang voor penis.  

 Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

 

 

 

De commentaren zijn gesloten.