19-12-17

Dinsdag 19 december 2017

When Will We Be Paid

The Staple Singers

 

WIJ HEBBEN UW WAS GEDAAN

Op deze dag in het jaar 2000 overleed Pops Staples. De songwriter, zanger en gitarist groeide op met deltablues. Op de katoenplantage in Mississippi waar hij als jongste van veertien kinderen ter wereld kwam, waren Charlie Patton, Robert Johnson en Son House zijn buren. Maar het werd een gospelgroep die hij samen met zijn vrouw Oceola Staples stichtte. In de rangen van The Staple Singers tellen we ook nog drie dochters, van wie Mavis Staples tot vandaag de bekendste is gebleven. In 1955 namen ze This May Be The Last Time op. Tien jaar later brachten The Rolling Stones een steviger, snellere versie uit onder de titel The Last Time. Hoewel het eigenlijk een traditioneel gospellied betrof, lieten Mick Jagger en Keith Richards doodleuk hun namen als auteurs op het label en de hoes afdrukken.

JukeStaple.jpgIn de jaren zestig evolueerden The Staple Singers naar eigentijdse R&B en soul, maar uit de teksten bleek duidelijk dat het protestsongs waren. Ik weet het, zou Multatuli schrijven, mijn verhaal wordt eentonig, maar ik noem ze altijd het huiskoor van de Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging rond Martin Luther King. Vooral aan Respect Yourself en If You’re Ready (Come Go With Me) trokken zwarte luisteraars zich op. ‘Peace and love will grow between the races’, zongen ze. Maar ik vind When Will We Be Paid veel straffer. Het was de afsluiter van hun eerste album voor Stax, opgenomen met Steve Cropper, Duck Dunn en Al Jackson van Booker T. & The MG’s. In de strofen wordt opgesomd hoe de zwarten hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van de V.S. De blanken worden daarbij rechtstreeks aangesproken. Wij hebben uw katoen geplukt, uw hout gekapt, uw spoorwegen aangelegd. En onze vrouwen hebben uw eten gekookt en uw was gedaan, terwijl wij stierven in uw oorlogen. En dan komt het refrein: ‘When will we be paid fot the work we’ve done?’. De schrijver van de later door Prince gecoverde song, Randall Stewart, had inspiratie gevonden in de beroemde ‘I have a dream’-toespraak van Martin Luther King, meer bepaald in het fragment over de ‘bad check’, de ongedekte cheque die de zwarten hadden gekregen. Hoewel hij ook breed te interpreteren is, wordt de letterlijke songtekst gezien als een pleidooi voor het controversiële thema van de zogenoemde ‘reparations’, de herstelbetalingen. Al direct na de Amerikaanse Burgeroorlog gingen er stemmen op om de afstammelingen van zwarte slaven een financiële compensatie te geven voor hetgeen hun voorvaderen was aangedaan. ‘But every time we ask for pay or a loan, that’s when everyting seems to turn out wrong.'

 

 

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

 

 

 

De commentaren zijn gesloten.