07-01-18

Zondag 7 januari 2018

Quarter To Three

Gary U.S. Bonds

 

EEN GAT IN DE NACHT

Op deze dag in 1963 stapte Gary U.S. Bonds naar de rechter. Hij vond dat Dancin’ Party van Chubby Checker verdacht veel op zijn Quarter To Three leek en eiste een schadevergoeding. Ik vind trouwens ook dat de gelijkenissen het toeval overtreffen. Check het maar eens hieronder. Chubby Checker moet begrepen hebben dat ontkennen geen zin had en hij sloot een overeenkomst buiten de rechtbank om. De inhoud van de deal is nooit bekend gemaakt.

JukeBonds.jpgGary U.S. Bonds, die zo bekend was dat The Beatles in zijn voorprogramma speelden, scoorde een opeenvolging van hits in het begin van de jaren zestig. Naast Quarter To Three waren dat onder meer New Orleans, Dear Lady Twist, School Is Out, Havin’ So Much Fun en Twist Twist Señora. Ik heb ze allemaal op vinyl, zij het dat het een compilatieplaat uit 1981 betreft. Dat die net toen werd uitgebracht, had natuurlijk alles te maken met het feit dat Gary U.S. Bonds in die tijd een comeback beleefde. Met de hulp van Bruce Springsteen en zowat alle leden van The E Street Band pakte hij uit met twee albums: Dedication en On The Line. Veel songs op die platen waren van de hand van Bruce Springsteen. Daar was al eens een afdankertje van The River bij (Jole Blon) en nog ouder werk, zoals Rendezvous, dat Springsteen pas in 2010 zelf op ons losliet, maar al in 1979 werd opgenomen door The Greg Kihn Band. Er was echter ook verser materiaal, zoals This Little Girl, dat in 1981 op single uitkwam en de comebackhit van Gary U.S. Bonds werd.

Bruce Springsteen was als jonge tiener een fan van Gary U.S. Bonds. Later speelde hij zijn Quarter To Three vaak live. Oorspronkelijk was dat een instrumentaal nummer van The Church Street Five. Het heette A Night With Daddy G. Die daddy was Gene Barge, later de vaste saxofonist van Gary U.S. Bonds. Zo kwam het dat die op het aanstekelijke deuntje een tekst schreef over dansen tot een gat in de nacht. Het mag een wonder heten dat alleen Chubby Checker voor plagiaat werd vervolgd. Er zijn wel meer artiesten schatplichtig aan Quarter To Three. Sommigen horen het zelfs weerklinken in Barbara Ann van The Beach Boys en If I Had A Hammer van Trini Lopez. Wat voor mij vaststaat, is dat het duidelijk meer dan inspiratie heeft geleverd voor Runaround Sue van Dion. Volgens sommige bronnen zou die dat ook al eens ruiterlijk hebben toegegeven.

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

 

 

 

 

De commentaren zijn gesloten.