30-03-18

Vrijdag 30 maart 2018

Closed2.jpg

29-03-18

Donderdag 29 maart 2018

Lady Marmalade

Labelle

 

VOULEZ-VOUS ?

Op deze dag in 1975 stond Lady Marmalade van Labelle op de eerste plaats in de Amerikaanse hitparade. Het trio, dat graag op het podium verscheen in extravagante kleren met glitter en veren, bestond uit Patti LaBelle, Nona Hendryx en Sarah Dash. Voor hun vierde album, Nightbirds, trokken ze naar New Orleans om met de befaamde producer Allen Toussaint te werken. Hij was het die voorstelde Lady Marmalade op te nemen, een song die eerder al op plaat was gezet door de discogroep The Eleventh Hour, die enkel uit studiomuzikanten bestond. De stem op die originele versie was van Kenny Nolan, die de song samen met Bob Crewe had geschreven.

JukeLady1.jpgJukeLady2.jpgNew Orleans was de ideale locatie om dit nummer in te blikken. Het gaat over prostitutie in die stad. De rosse buurt grenst daar aan The French Quarter. Vandaar de Franse refreinzin ‘Voulez-vous coucher avec moi ce soir’. Volgens Patti LaBelle wist zij niet wat ze zong. “O, wat zal mijn moeder hiervan denken?”, riep ze uit toen men het refrein voor haar had vertaald. Toch stelde ze in een interview met NME dat ze zich niet schaamde om over hoeren te zingen. “Een vriendin van mij was er een. Zij heeft nooit de microfoon van voor mijn mond geslagen, ik heb nooit de matras onder haar uit getrokken. She was a friend doing her thing. I don’t believe in separating people. If your job is as a hooker, more power to you.”

Tijden veranderen. Aanvankelijk moest Labelle bij televisieoptredens de slagzin veranderen in ‘voulez-vous dansez’. Maar al snel ging de platenfirma die commotie uitspelen door op singlehoesjes de titel te veranderen (zie foto 2). En nadat Missy Elliott met Christina Aguillera, Lil’ Kim en Pink een nieuwe versie had gemaakt voor de film ‘Moulin Rouge’ geneerde Estée Lauder zich niet meer om de song te gebruiken in een parfumreclame met verwijzingen naar rode lampjes.

Een ‘wistjedatje’ om af te sluiten. Lady Marmalade was de enige hit die verscheen onder de naam Labelle. Eerder trad de groep aan als Patti LaBelle and The Blues Belles. Later hadden Patti LaBelle en Nona Hendryx succes als soloartiesten.

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

 

 

28-03-18

Woensdag 28 maart 2018

Candy Man

Roy Orbison

 

MEESTER MONDHARMONICA

Vandaag viert Charlie McCoy zijn 77ste verjaardag. De mondharmonicameester heeft zelf een veertigtal albums uitgebracht en Amerikaanse hits gescoord met zijn versies van countryklassiekers als Orange Blossom Special. Maar hij heeft vooral sporen nagelaten als sessiemuzikant op naar schatting 1.200 platen van kleine tot grote beroemdheden. Het begon toen hij werd ingehuurd om mee te doen op Candy Man van Roy Orbison. Zijn harmonica maakte het nummer. Daarna werd hij gevraagd zijn ‘mondmuziekske’ te hanteren tijdens opnames van Elvis Presley, Johnny Cash, Kris Kristofferson en zoveel anderen. Hij is bijvoorbeeld ook te horen op The Boxer van Simon & Garfunkel. Maar je moet wel goed luisteren. Alleen in de tweede en de laatste strofe blaast hij op een basharmonica.

JukeRoy.jpgVan zijn achtste speelt hij mondharmonica, maar hij kan ook overweg met menig ander instrument. Er zijn platen waarop hij orgel en tuba speelt of zelfs drumt. Voor Bob Dylan speelde hij trompet op Blonde On Blonde en bas op de albums John Wesley Harding en Nashville Skyline. Al Kooper vertelt graag de anekdote dat McCoy hem eens toonde hoe hij tegelijk bas en trompet kon spelen. Maar dat hij dat inderdaad heeft gedaan op Rainy Day Woman van Dylan, zoals het gerucht gaat, ontkent de multi-instrumentalist. Op Oh, Pretty Woman van Roy Orbison hoor je hem op baritonsax. Met Wayne Moss, die volgens sommige bronnen de karakteristieke gitaarriff van Oh, Pretty Woman speelt, vormde hij Barefoot Jerry, een southern-rockband die ik heb leren kennen via de onvolprezen cd-reeks Sounds Of The South, waarop drie nummers van hen zijn verschenen.

Tot zo ver past het allemaal in een zelfde rijtje, maar Charlie McCoy heeft nog vreemdere inkepingen op zijn kerfstok. Zo heeft hij vrij veel in Frankrijk gewerkt, onder meer met Johnny Hallyday en op acht platen van Eddy Mitchell. Maar hij speelde ook met de rockers van Ween. Dat vond hij ‘pretty strange’, zei hij in Word Magazine. “Van elk bandlid kon ik de grootvader zijn. En hun teksten waren nogal aangebrand. Maar ik stoor mij daar niet aan.”

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

27-03-18

Dinsdag 27 maart 2018

Something

The Beatles

 

SCÈNES UIT EEN HUWELIJK

Op deze dag in 1979 trouwde Eric Clapton met fotomodel Pattie Boyd. Zij was de ex van een van zijn beste maten, George Harrison. Door mee te spelen op de Beatlesklassieker While My Guitar Gently Weeps was Clapton bevriend geraakt met Harrison, die dat nummer had geschreven. En zo leerde hij Pattie kennen op wie hij prompt verliefd werd. In zowat alle nummers van het album Layla And Other Asorted Lovesongs, dat hij in 1970 met Derek and The Dominos uitbracht, gooit Clapton zijn liefdesleed op straat. Hoewel voor iemand met kennis van zaken de tekst overduidelijk is, verhult hij het in Layla nog in een Perzisch sprookje waarin een onbereikbare liefde tot krankzinnigheid leidt. Maar in Have You Ever Loved A Woman worstelt hij woordelijk met het feit dat hij het huishouden van zijn beste vriend overhoop haalt.

JukeSom.jpgTwee keer ruilde Pattie Boyd de ene gitarist voor de andere, twee keer keerde ze naar Harrison terug. Uiteindelijk trouwde ze toch met Eric Clapton. Hoe fier hij was met haar aan zijn zijde, bezingt hij in Wonderful Tonight. De party waarover hij het heeft in die song, was in werkelijkheid een feestje bij Paul McCartney, waar niemand zijn ogen van haar kon afhouden. Snel is er echter een haar in de boter. ‘Moet ik voor je kruipen, moet ik smeken om bij me te blijven?’ vraagt hij in Bell Bottom Blues als zij dreigt op te stappen. “Ik had toen net een jeansbroek van hem gekregen”, is Pattie Boyds verklaring voor de titel van dat nummer. Beetje bij beetje zinkt hun huwelijksbootje in een poel van drank en drugs. Op de albums Money And Cigarettes en Behind The Sun beschrijft Eric Clapton tot in de pijnlijkste details beschamende scènes uit zijn huwelijksleven. Zo weigert hij in The Shape You’re In zijn dronken vrouw mee te nemen naar een optreden. ‘Niemand moet weten in welke toestand jij verkeert’, luidt de vertaling. Dan al afgekickt, maar zelf zwaar verslaafd geweest, steekt Clapton ook de hand in eigen boezem: ‘I’m just telling you, baby, ‘cause I’ve been there myself.’

Pattie Boyd moet een van de meest bezongen vrouwen uit de rockgeschiedenis zijn. Aangenomen wordt dat zij ook George Harrison inspireerde, onder meer voor It’s All Too Much en If I Needed Someone. Dat zijn sensuele serenade Something over haar gaat, vermeldt ze zelf in haar autobiografie. ‘Something in de the way she moves’, de openingszin van die song, leende Harrison van een gelijknamig nummer op de debuutelpee van James Taylor.

 

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

26-03-18

Maandag 26 maart 2018

Pink

Aerosmith

 

SCHUURPOORT JukePink.jpg

Vandaag viert Steven Tyler zijn zeventigste verjaardag. Het mag een wonder heten dat de zanger van Aerosmith het zo lang heeft uitgezongen. Hij valt al eens van het podium, raakt verslaafd aan de pijnstillers die hij daarna nodig heeft en belandt in een afkickkliniek. Maar hij heeft ook aan zwaarder spul gezeten. Hij liep hepatitis C op door intraveneus druggebruik. Nadat zijn vriendin Bebe Buell zijn dochter Liv Tyler op de wereld had gezet, hield ze haar kind weg van de vader uit schrik dat zij met drugs zou geconfronteerd worden. Tot haar elfde leefde het meisje in de veronderstelling dat Todd Rundgren haar papa was.

Ik hoorde eens iemand zeggen dat de mond van Tyler bekender is dan zijn muziek. Er staan nochtans 33 nummers op de dubbele hitsverzamelaar Oh Yeah. Daar zijn onder meer beroemdheden als Living On The Edge, Cryin’, Crazy, Walk This Way, Janie’s Got A Gun en I Don’t Want To Miss A Thing bij. Maar toegegeven, er prijkt een schuurpoort in het midden van zijn gezicht. Soms lijkt het of hij model heeft gestaan voor het logo van The Rolling Stones. Ironisch eigenlijk, gezien de jongens van Aerosmith wel eens de reserve-Stones worden genoemd. Als Steven Tyler harmonica speelt, mag je vrezen dat het instrument in zijn mond zal verdwijnen. Toch hanteert hij de smoelschuiver op indrukwekkende wijze in het begin van Pink, een song die in 1999 met een Grammy werd bedacht. De tekst staat stijf van de seksuele toespelingen. Ik las ergens dat een journaliste, die aan Steven Tyler vroeg wat hij met Pink bedoelde een raak antwoord kreeg: “You’re sitting on it, honey!”

 Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be