09-04-18

Maandag 9 april 2018

Hold On I’m Comin’

Sam & Dave

 

HET KLEINSTE KAMERTJE

Vandaag dertig jaar geleden kwam Dave Prater om in een verkeersongeval, precies een maand voor hij 51 zou worden. Van in het begin van de jaren zestig had hij met Sam Moore het spetterende soulduo Sam & Dave gevormd. Met dolle danspasjes en veel improvisatie maakten ze altijd een opzwepend spektakel van hun optredens. ‘Double Dynamite’ noemde men hen. Voor hun act in de film ‘The Blues Brothers’ baseerden Dan Aykroyd en John Belushi zich op hun shows.

JukeSam.jpgBij het legendarisch platenlabel Stax konden ze een beroep doen op het schrijversduo Isaac Hayes en David Porter. Bovendien werden ze daar begeleid daar het fameuze huisorkest dat bestond uit gitarist Steve Cropper en al andere leden van Booker T. & The MG’s, aangevuld met een aantal blazers van The Mar-Keys. Met zo’n entourage kan het niet verwonderen dat zij in de sixties met tien opeenvolgende singles de Amerikaanse top-20 haalden.

Je kent hun grootste hits wel. Soul Man, natuurlijk, I Thank You, You Don’t Know Like I Know en When Something Is Wrong With My Baby, hun enige succesvolle slow. En dan is er nog mijn favoriet Hold On, I’m Comin’ van de gelijknamige debuutelpee uit 1966. Velen horen seksuele toespelingen in het nummer. Niet alleen omdat er aanhoudend ‘I’m comin’ wordt geroepen, ook omwille van het zinnetje ‘reach out to me for satisfaction’ in de overigens heel beperkte tekst. Of het de bedoeling was deze dubbele bodems in het werkstuk te schuiven, weten we niet. Maar het staat vast dat de oorsprong van de song schuilt in het laten zakken van de broek.

Het was in de tijd dat opnametechnici innovatief te werk moesten gaan om het gewenste geluid op de band te krijgen. Van uit de Staxstudio, die onderdak had in een voormalige bioscoopzaal in Memphis, was een lijn gelegd naar de toiletten in de kelder van het gebouw. Daar liet men via luidsprekers de muziek weergalmen tegen de betegelde muren. Via een microfoon kwam het geluid met echo-effecten terug zodat een volle sound ontstond. Op een avond tijdens opnames trok Dave Prater zich terug op de wc. Naar de mening van Isaac Hayes duurde die sanitaire stop te lang. “Waar blijf je wel?” riep hij. Via de geluidsinstallatie hoorde Prater die aansporing in de toiletten. “Hold on, I’m coming”, antwoordde die. Voor alle muzikanten en componisten die op dat moment bij Stax aan de slag waren, was het duidelijk dat deze uitroep tot een topper kon leiden. Binnen de kortste keren knutselde men er dan ook een song rond. “Shit, een hit”, moeten ze gedacht hebben.

Dit is het verhaal zoals het herhaaldelijk werd verteld door Steve Cropper. Verschillende andere getuigen hebben het ondertussen bevestigd. Ook Isaac Hayes geeft toe dat het zo is gegaan, maar volgens hem zat niet zanger Dave Prater in het kleinste kamertje, maar David Porter, de man met wie hij de auteursrechten voor Hold On, I’m Comin’ deelt.    

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

 

 

 

Post een commentaar