22-08-17

Dinsdag 22 augustus 2017

Leave A Tender Moment Alone

Billy Joel

 

‘MONDMUZIEKSKE’ JukeToots.jpg

Het is vandaag al een jaar geleden dat Toots Thielemans overleed. We gaan hier niet ten overvloede duiden wat hij heeft betekent voor de jazz, waar hij van de bescheiden harmonica – ‘mondmuziekske’, zei hij graag – een gewaardeerd instrument maakte. Naast zijn eigen platen was Toots te horen op tal van producties van jazzvedetten als Dizzy Gillespie, Bill Evans en Oscar Peterson. Vooral met Quincy Jones werkte hij veel samen. Hij ging echter geregeld over het muurtje, want ook popartiesten deden een beroep op zijn harmonicakunsten. Enkele voorbeelden daarvan zijn heel bekend, maar in die lijst zitten ook verrassingen. Zo speelde hij in 1971 mee op Aerie, de elpee van John Denver waarop zijn versie van City Of New Orleans van Steve Goodman staat. Vier jaar later bracht Paul Simon het album Still Crazy After All These Years uit, bekend van de single Fifty Ways To Leave Your Lover. Hij nodigde veel schoon volk uit in de studio. Gitarist Pete Carr, drummer Steve Gadd en saxofonist David Sanborn deden mee. Er werd gezongen door Patti Austin, Phoebe Snow en zelfs zijn vroegere makker Art Grafunkel. En op de slotsong van de A-kant, Night Game, speelt Thielemans op zijn ‘mondmuziekske’.  Zowat zijn meest bekende bijdrage op een popplaat is de haronica-intro en -solo van Leave A Tender Moment Alone, in 1984 een track uit de elpee An Innocent Man van Billy Joel. Dat was een beetje een conceptplaat, waarop elk nummer een hommage was aan doo-woop- en soulartiesten uit de jaren vijftig en zestig. Zo was Leave A Tender Moment Alone een ode aan Smokey Robinson, al wordt in de tekst niet naar hem verwezen. In die dagen trad Toots Thielemans op met Billy Joel, zoals te zien is in de clip hieronder. We vallen in als de zanger hem net heeft aangekodingd als ‘the best harmonicaplayer in the world’. De grote Belg staat er bescheiden, haast beschaamd, bij in zijn zomerhemd met korte mouwtjes. Maar hij geeft het beste van zichzelf en leeft zich uit in improvisaties. Zowel bij de aan- als bij de afkondiging spreekt Billy Joel de slot-s van zijn naam niet uit. ‘Toots Thieleman’, zegt hij. In de Verenigde Staten werd Leave A Tender Moment Alone een grot hit, maar in Europa deed dat nummer het veel minder. En zo komt het dat het grootste popsucces waarop Toots als gastmuzikant te horen is een grote surprise blijkt: Too Late For Goodbyes van Julian Lennon. Ik kan best aannemen dat het je niet meteen voor de geest komt, maar het was een Amerikaanse nummer 1 en haalde de zesde plek in Groot-Brittanië. Hier stond het namaak-reggaeniemendalletje van november 1984 tot februari 1985 in de hitparade, met een zevende plaats als piek. Nu ik het nog eens beluister, komt het over als een parodie op Doe Maar. Maar het was dus de eerste single uit het debuut Valotte van de oudste zoon van John Lennon. Het mocht wat kosten. Phil Ramone werd ingehuurd als producer, Sam Packinpah mocht de video draaien. Daarin doet Julian Lennon alsof hij mondharmonica speelt, maar in het echt was dat dus – ja, hoor – Toots Thielemans.

 Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

 

 

 

 

21-08-17

Maandag 21 augustus 2017

Sweetest Thing

U2

 

KORALEN BRUILOFT

Vandaag vieren Bono van U2 en Ali Hewson hun koralen bruiloft. Ze zijn 35 jaar getrouwd. Hun huwelijk wordt beschouwd als een van de langstlopende en meest stabiele relaties in de entertainmentwereld. Ali, die als Alison Stewart werd geboren, nam de naam aan van haar man, die in het echt Paul Hewson heet. Zij kent hem al van toen ze nog maar twaalf was. Ze zaten in dezelfde school. Toen Bono’s moeder plots overleed, nam Ali – hoewel nog altijd een tiener – de zorgen over hem op. Ze waste zijn kleren en kookte voor hem. Pas later is een liefdesverhouding ontstaan, waarna een huwelijk volgde, ingezegend in de All Saints Church in Raheny, de noordelijke wijk van Dublin. Het echtpaar heeft vier kinderen op de wereld gezet.

JukeSweet.jpgHoewel het niet altijd even duidelijk is, mag worden aangenomen dat Ali Hewson (56) vaak de inspiratiebron voor een Bono-song is geweest. En dat gaat terug tot Another Time, Another Place op de debuutelpee Boy. Gezegd wordt dat Bono soms de hulp van zijn vrouw kreeg bij het schrijven van de liedjesteksten. Dat zou het geval zijn geweest met Sunday Bloody Sunday en New Year’s Day op het album War. Van All I Want Is You – eerst alleen op single verschenen, daarna ook op de gedeeltelijke live plaat Rattle And Hum – heeft Bono zelf gezegd dat dat het over zijn relatie met Ali gaat. Een hele biecht, hij wil meestal niet over de inhoud van zijn songs praten. Dat hij Sweetest Thing voor zijn vrouw schreef, mocht wel iedereen weten. Het was een cadeautje voor haar omdat hij – druk bezig met de opnames van The Joshua Tree – haar verjaardag was vergeten. Sweetest Thing verscheen eerst als B-kant van de single Where The Streets Have No Name in 1987. In 1998 werd de song opnieuw opgenomen en heruitgebracht als single om de compilatie The Best Of 1980-1990 aan te kondigen. Dat ging gepaard met een opmerkelijke videoclip, geregisseerd door Kevin Godley van 10 cc. We zien Ali Hewson in een koets stappen. Terwijl die door Upper Fitzwilliam Street en Leeson Street in Dublin wordt getrokken, voert een schalkse Bono een grote verontschuldigingsshow op. Het wordt een ware vedettenparade, te beginnen met de Iers groep Boyzone, toen nog met Ronan Keating. Dant volgt de fanfare Artane Boys Band, in oorsprong een schoolorkest waarin U2-drummer Larry Mullen leerde trommelen. De Ierse bokskampioen Steve Collins, bekend als ‘The Celtic Warrior’, neemt een mondbeschermer met de kleuren van de Ierse vlag uit Bono’s mond, terwijl op de achtergrond de stripteasegroep Celtic Knights de kleren uittrekt op een brandweerwagen. Ook choreografe Jean Butler en een stel andere danseres uit ‘Riverdance’ duiken op. De chefkok die op het eind een groot gerecht aansleept, is Bono’s broer Norman Hewson. Op het laatst loopt er nog een olifant met het woord ‘sorry’ op het hoofd. Volgens de website www.u2songs.com was dat beest uit België overgevlogen. Ik vraag me af op het Suzy uit het Familiepark Harry Malter was. Die had eerder al moeten opdraven in reclamespotjes, videoclips en een K3-film. Ali Hewson, die sociologie en politieke wetenschappen studeerde, stemde ermee in te figureren in de video op voorwaarde dat de opbrengst zou gaan naar ‘Chernobyl Children International’, een stichting die zij steunde. Volgens Niall Stokes, hoofdredacteur van het Ierse magazine Hot Press en auteur van het boek ‘Into The Heart: The Stories Behind Every U2 Song’, werden ook When I Look At The World uit All That You Can’t Leave Behind en Staring At The Sun van het album Pop geïnspireerd door Ali’s engagement voor Tsjernobylkinderen.

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

20-08-17

Zondag 20 augustus 2017

It’s A Cryin’ Shame (Sha La La La La)

David Lasley

 

STEM OP DE ACHTERGROND

jukeLasley.jpgVandaag viert David Lasley zijn zeventigste verjaardag. Ik weet het wel, niemand kent die mens, maar ik zou hem graag aan jullie willen voorstellen. In mijn collectie steekt maar één elpee van hem, Raindance uit 1984. Hij heeft trouwens maar zes albums afgeleverd. Eerlijk gezegd, die elpee is hier in eeuwen niet meer onder de naald geweest. Ik zie dat ik op de binnenhoes het eerste nummer heb aangekruist: It’s A Cryin’ Shame (Sha La La La La). Dat zal ik dus waarschijnlijk eens op de BRT hebben gedraaid. Nu ik het opnieuw hoor, vraag ik me echter af waarom ik dit werkstuk ooit heb gekocht. Lasley’s stem is zo hoog dat hij klinkt als een jonge uitvoering van Michael Jackson.

Dat hij hier een vermelding verdient, dankt hij aan andere prestaties. David Lasley zat in de cast van de Broadwaymusical ‘Hair’, een springplank voor menig artiest, en werd snel een veelgevraagde studiozanger. Het is schier onmogelijk een opsomming te geven van de platen waarop hij te horen is. Laat ik mij beperken tot mijn platenkast. Ik vind zijn naam terug op platenhoezen van Rita Coolidge, Randy Crawford, Garland Jeffreys, Bozz Scaggs, Chaka Khan en Bettte Middler. Hij doet mee op vier elpees van Bonnie Raitt, waaronder de grote successen Luck Of The Draw en Nick Of Time. Op die laatste plaat staat zelfs een nummer dat hij heeft geschreven: I Ain’t Gonna Let You Break My Heart Again. Hij heeft trouwens ook songs voor pakweg Patti Austin, Crystal Gale, Feargal Sharkey, Patti LaBelle en Whitney Houston gepend. Op het einde van de jaren zeventig deed David Lasley mee op drie elpees van Chic. Daar was de klassieker C’est Chic uit 1978 bij, de elpee waarop I Want Your Love staat en het legendarische Le Freak. Als die hits nog eens door je favoriete kroeg klinken, kan je aan de toog opscheppen dat je weet van wie dat stemmmetje op de achtergrond is. Trouwens, Luther Vandross zong ook mee. En de lead vocals kwamen uit de kelen van Alfa Anderson, Luci Martin en Diva Gray, drie zangeressen die ook meer studiowerk vooor andere artiesten deden dan zelf platen maakten.

 

 

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

 

 

19-08-17

Zaterdag 19 augustus 2017

Brandy (You’re A Fine Girl)

Looking Glass

 

EEN BARMEISJE IN EEN HAVENSTAD

JukeBrand.jpgProficiat. Vandaag viert Elliot Lurie zijn 69ste verjaardag. Hij was de gitarist, zanger en liedjesschrijver van de Amerikaanse band Looking Glass, die maar van 1969 tot 1974 heeft bestaan. Ze hebben in 1973 de hitparade nog gehaald met Jimmy Loves Mary-Anne, maar ze gaan de popgeschiedenis in met hun single Brandy (You’re A Fine Girl) uit 1972. Dat nummer, dat Lurie geschreven heeft, gaat over een barmeid in een havenstad. Zij wordt opgevrijd door zeemannen, maar blijft treuren voor iemand die haar heeft verlaten. ‘No harbor was his home’, staat in de tekst. Mijn leraar Engels zou zeggen dat het ‘harbour’ moet zijn, maar in die Amerikaans-Engelse vete gaan we ons niet mengen.

Een testpersing van de single vond zijn weg naar de radiostations en die werd zo vaak gedraaid dat Brandy (You’re A Fine Girl) een Amerikaanse nummer 1 werd, nog voor er één exemplaar in de winkels lag, gewoon op basis van de voorbestellingen.

Leuke weetjes zijn dat de voornaam Brandy, die eerder zeldzaam was, in 1972 en 1973 heel populair werd in de States. En dat Barry Manilow zijn hit Mandy, die oorspronkelijke Brandy heette, in laatste instantie wijzigde vanwege het succes van Looking Glass.

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

 

18-08-17

Vrijdag 18 augustus 2017

Hong Kong Garden

Siouxsie and The Banshees

 

CHINEES RESTAURANT

Op deze dag in 1978 brachten Siouxsie and The Banshees hun debuutsingle Hong Kong Garden uit. Als je zou denken dat de songtitel klinkt als de naam van een Chinees restaurant, dan heb je gelijk. De nu 60-jarige Siouxsie, die eigenlijk Susan Ballion heet, heeft in interviews verteld dat zij geregeld met haar vrienden een gelijknamige eetzaak in Chislehurst, in het zuidoosten van Londen, bezocht. Het ging er soms ruw aan toe als skinheads in groep binnenvielen om het Aziatisch personeel te terroriseren. Zij noemde het nummer een soort eerbetoon aan de mensen die daar werkten. In een gesprek met Uncut ging ze nog verder: “Ik herinner me dat ik zoals Emma Peel van ‘The Avengers’ wou zijn en de skinheads kon buitenschoppen. Genadeloos plaagden zij die mensen, gewoon omdat het buitenlanders waren. It made me feel so helpless, hopeless and ill.”

JukeSioux.jpgTijdens het eerste concert van Siouxsie and The Banshees zat John Simon Ritchie achter het drumstel. Die is beter bekend als Sid Vicious en werd de bassist van Sex Pistols. Toen gitarist Marco Pirroni aansloot bij Adam and The Ants, moesten de overgebleven bandleden Siouxsie en Steve Severin een nieuwe formatie samenstellen. Maar die forceerde wel de doorbraak en werd een invloedrijke postpunkgroep, want het door Steve Lilywhite geproducete Hong Kong Garden was de eerste van liefst zeventien Britse top-40-hits in dik tien jaar tijd. Daarbij waren onder meer Happy House, Christine en de Beatlescover Dear Prudence. Het was gitarist John McKay die het leeuwendeel van de songs op de oudste albums van Siouxsie and The Banshees schreef. Ook de muziek voor Hong Kong Garden kwam uit zijn koker, al was het aanvankelijk wel een instrumentaal nummer dat hij de titel People Phobia had meegegeven.

Toen Sofia Coppola de film ‘Marie Antoinette’ maakte, gebruikte ze muziek die haaks stond op het achttiende-eeuwse tijdsbeeld dat ze schetste. Zo komen er songs van The Cure, The Strokes en Bow Wow Wow in de prent voor. En ja, hoor, ook Hong Kong Garden van Siouxsie and The Banshees, al werd er wel een strijkersintro aangeplakt.

 

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be