10-03-18

Zaterdag 10 maart 2018

Botch-A-Me

Daisy Dynamite

 

JukeDaisy.jpgKU-KU-KUS ME

Vandaag 45 jaar geleden kwam Daisy Dynamite binnen in de Nederlands Top-40 met Botch-A-Me. Bij ons werd het geen hit, maar het was de tijd dat we naar Hilversum 3 en zo mogelijk ook naar Nederlandse piratenzenders luisterden, dus sijpelde die song ook hier binnen. Eén blik op het singlehoesje volstaat om te zien dat Daisy eigenlijk een man was. Hans van den Hoek heette hij en hij ontdekte als zanger en danser in Parijs dat hij vooral succes had met zijn travestieact in revues.

Wat voor een gekke titel was me dat? Wel, het bleek een enigszins fonetische vertaling in het Engels van het oorspronkelijk Italiaanse lied Ba-Ba-Baciami Piccina. Dat werd al in 1940 geschreven door Riccardo Morbelli en Luigi Astore. Het was Alberto Rabagliati die het nog datzelfde jaar opnam voor de film ‘Un Famiglia Impossibile’. Die schone jongen won een wedstrijd als look-alike van Rudolph Valentino. Geboren in Milaan was hij nooit verder dan het Comomeer geweest, maar toen trok hij vol verwachting als acteur naar Hollywood. Snel kwam hij met hangende pootjes terug. Hij had wel wat Amerikaanse muziek in zijn oren geknoopt en begon bij thuiskomst als zanger. Hij werd zo populair dat de fascistische regering zijn liedjes gebruikte bij campagnes. Ba-Ba-Baciami Piccina is eigenlijk het enige dat buiten Italië is blijven hangen. En dat heeft alles te maken met die fonetische vertaling, in 1952 gemaakt door Eddie Stanley en toen opgenomen door Rosemary Clooney. Zij maakte het nummer wereldwijd bekend, het haalde de tweede plaats in de Amerikaanse hitparade. Rosemary Clooney schitterde naast Bing Crosby in de film ‘White Christmas’ en bracht met hem het album Fancing Meeting You Here uit. Later heeft ze ook nog duetten opgenomen met Frank Sinatra. En, o ja, zij was de tante van koffieverkoper George Clooney.

 

 

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

 

 

 

 

 

09-03-18

Vrijdag 9 maart 2018

More Than A Feeling

Boston

 

IN DE KELDER

Op deze dag in 2007 vond zijn vriendin het levenloze lichaam van Brad Delp, toen 55 jaar. Uit een achtergelaten brief bleek dat hij zelfmoord had gepleegd. Hij was de zanger van Boston, het geesteskind van Tom Scholz, een elektronisch ingenieur die in zijn kelder experimenteerde met allerlei apparaten. Hij trok nog wat muzikanten aan, onder wie gitarist Barry Goudreau, en die was het die Brad Delp als zanger introduceerde.  

JukeBoston.jpgDe debuutelpee van Boston uit 1976 werd een onvoorstelbare bestseller. Er zouden meer dan twintig miljoen exemplaren van verkocht zijn. Dat had veel te maken met de track die hun eerste single werd: More Than A Feeling, wereldwijd een grote hit. Hier stond de single zeven weken in de hitparade, met een piekpositie op 16.

De songtekst heeft het over een Marianne. Voor elke luisteraar kan het het universele droommeisje zijn, maar in dit geval werd er wel verwezen naar een bestaande vrouw. “Zij was mijn ouder nichtje op wie ik verliefd was op mijn tiende”, heeft de songschrijver Tom Scholz in interviews gezegd. Jaren later is hij haar nog eens tegengekomen. Ze was ontzettend kwaad. Niet omdat hij had verklapt dat song over haar ging, wel omdat hij had gezegd dat zij zijn ‘oudere nicht’ was.

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

08-03-18

Donderdag 8 maart 2018

What Do You Want?

Adam Faith

 

MEER DAN EEN IMITATOR?

Vandaag vijftien jaar geleden overleed Adam Faith. Begonnen in een skiffleband, zoals iedereen op het einde van de jaren vijftig, werd hij weldra samen met Cliff Richard uitgespeeld als Britse tegenpool van Elvis Presley. Als ik nu zijn werk herbeluister, denk ik dat hij voornamelijk een imitator van Buddy Holly was. De Britse Buddy met een proper pak en veel meer violen ter beschikking. By the way, in zijn begeleidingsgroep speelde Russ Ballard, later onder meer bekend van de band Argent.

JukeFaith.jpgDe ene hit na de andere scoorde Adam Faith, van What Do You Want en Poor Me tot How About That? Maar al halfweg de jaren zestig zette hij een punt achter zijn zangcarrière, zij het dat hij actief bleef achter de schermen van de muziekindustrie. Zo was hij de producer van de soloplaten van Who-zanger Roger Daltrey. Ook ontdekte hij Leo Sayer en werd hij zijn manager.

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

07-03-18

Woensdag 7 maart 2018

The First Time Ever I Saw Your Face

Roberta Flack

 

JE HAD HAAR GEZICHT MOETEN ZIEN

Vandaag is het 46 jaar geleden dat The First Time Ever I Saw Your Face van Roberta Flack op single werd uitgebracht. Het nummer stond drie jaar eerder onopgemerkt op haar eerste elpee First Take. Maar nadat Clint Eastwood de song op een romantische scène uit zijn regiedebuut Play Misty For Me monteerde, was er zoveel vraag naar dat Atlantic een lichtjes ingekorte versie van het liedje op 45 toeren perste. Het leverde niet alleen een Amerikaanse nummer 1 op, maar ook een Grammy voor plaat van het jaar in 1973.

JukeFlack.jpgFlacks versie had weinig of niets te maken met het origineel, een folkliedje uit 1957, gecomponeerd door Ewan MacColl, de vader van Kirsty MacColl. Naar eigen zeggen bedacht hij het wijsje op heel korte tijd. Peggy Seeger, de halfzus van Pete Seeger die later MacColls vrouw zou worden, had hem gevraagd een nummer te schrijven voor een theaterstuk waarin ze speelde. Hij zong het haar voor aan de telefoon terwijl zij in de Verenigde Staten verbleef. Zelf mocht hij dat land niet binnen omwille van zijn communistische sympathieën. Ja, hij heeft nog lofbetuigingen op Stalin gezongen.

The First Time Ever I Saw Your Face is bijna honderd keer gecoverd, van Elvis Presley over The Flaming Lips tot George Michael en Celine Dion. De auteur kon geen van die versies pruimen, maar verzamelde ze wel in een apart hoekje van zijn platenkast onder de titel ‘The Chamber Of Horrors’.

In de officiële songbook van Ewan MacColl, na zijn dood samengesteld door Peggy Seeger, staan tweehonderd nummers, maar algemeen wordt aangenomen dat hij er nog een honderdtal meer heeft geschreven. Eentje dat iedereen kan meeneuriën, is Dirty Old Town uit 1949, vooral bekend in de versies van The Dubliners en later The Pogues. By the way, het is trouwens Kirsty MacColl die met Shane MacGowan de kerstplaat Fairytale Of New York zingt.

In de film Inside Llewyn Davis van Joel en Ethan Coen ontdekte ik nog een heerlijk nummer van MacColl: The Shoals Of Herring. In een ontroerende scène zingt hoofdrolspeler Oscar Isaac het melancholisch visserslied voor zijn vader in het bejaardentehuis. In het boekje bij de soundtrack-cd lezen we dat hij daarbij de hulp kreeg van Punch Brothers, de band van Chris Thile.

 

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

 

06-03-18

Dinsdag 6 maart 2018

San Antonio Rose

Bob Wills

 

DEEP IN THE HEART OF TEXAS

JukeSan.jpgNooit heeft iemand het Texaanse kroegleven beter samengevat als Red Steagall in Lone Star Beer And Bob Wills Music van zijn gelijknamige elpee uit 1976. Lone Star is de Stella van Texas. De naam van het biermerk verwijst naar het vaandel van de staat, dat naast drie banden in de Amerikaanse kleuren rood, wit en blauw slechts één ster telt. Je zou het de samenvatting van de VS-vlag kunnen noemen. En Bob Wills is de grondlegger van het countrygenre dat we ‘western swing’ noemen. Vandaag in 1905 werd hij geboren, sedert 1975 is hij niet meer onder ons. Zijn muziek blijft natuurlijk voortleven. En dan heb ik het niet alleen over de songs waarin hij vermeld wordt, maar ook over zijn eigen werk met The Texas Playboys, zoals in de traditionele tweekwartsmaatdansen New Spanish Two Step en vooral San Antonio Rose, oorspronkelijk een instrumentaal fiddlenummer. In 1938 nam hij Ida Red op en goot zonder het te weten daarmee een van de fundamenten van de rock-‘n-roll. Je moet zelfs geen geoefend oor hebben om te horen dat Chuck Berry in 1955 zijn Maybellene op hetzelfde volksdeuntje baseerde. Het was zijn eerste single en zijn eerste hit. Voor het magazine Rolling Stone was dat de geboorte van het rockgitaarspel. Het succes was ongetwijfeld te danken aan het teenagerthema van toen: liefde aan de kant van een ‘hot rod race’, een wedstrijd met gepimpte auto’s. Van de oorspronkelijke Ida Red, die in talrijke folksongs voorkomt, weten we alleen dat ze een vrouw was.

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be