04-09-17

Maandag 4 september 2017

Get Off Of My Cloud

The Rolling Stones

 

LAAT ME GERUST

Vandaag 52 jaar geleden begonnen The Rolling Stones aan de opnames van Get Off Of My Cloud. Twee maanden later was het wereldwijd een grote hit. Het is duidelijk dat de verteller van dit verhaaltje in rijmvorm niet wil worden lastiggevallen: ‘Get off of my cloud, don’t hang around ‘cause two’s a crowd on my cloud’. Volgens Mick Jagger, die de tekst schreef, was het algemeen te interpreteren als een verlangen om met rust te worden gelaten. Keith Richards, die de muziek bedacht, heeft echter in enkele interviews gezegd dat er een specifieke aanleiding voor de song bestond. De Stones hadden net succes gehad met (I Can’t Get No) Satisfaction en hun entourage drong aan op een opvolger. Met Get Off Of My Cloud staken ze hun middenvinger op. ‘I was sick and tired, fed up with this’, staat in de laatste strofe. Richards zag het nummer zelfs als een grap en wou het eerst niet uitbrengen, maar er kwam toch een single van en – o, ironie – dat werd nog de opvolger van Satisfaction ook.

JukeCloud.jpgIn de veronderstelling dat het over verboden roesmiddelen ging, weigerden sommige Amerikaanse radiostations het plaatje te draaien. De tekst zit inderdaad vol woordjes en halve zinnen die je zo zou kunnen interpreteren. Het begint al met een man die op de 99ste verdieping van een flatgebouw woont, wel echt ‘high’ voor een Brits gebouw in het begin van de sixties. Bovendien heeft men het almaar over wolken, lijkt de wereld stil te staan en valt men zomaar in slaap. Helemaal hallucinant is dat er in de vierde regel een man rondvliegt met de ‘Union Jack’-vlag als een cape om zich heen geslagen. Hij belt aan om te zeggen dat je ‘five pounds’ hebt gewonnen als je ‘his detergent pack’ in huis hebt. Het is amusant te lezen tot welke discussies dit leidt op internetfora voor oldiesfans. Iemand beweert dat het een van jaloezie doordrenkte verwijzing naar Pete Townshend is. De frontman van The Who drapeerde zich in die tijd inderdaad wel eens met zo’n Engels vaandel. Veel aannemelijker is de uitleg dat het tekstfragment refereert aan een toenmalige televisiereclamespot waarin een man geld uitdeelt aan huisvrouwen die waspoeder van een bepaald merk in de kast hebben staan. Voor wie zich zijn Dash-reclame nog herinnert, een soort Jan Theys, dus.

 

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

03-09-17

Zondag 3 september 2017

Papa Was A Rollin’ Stone

The Temptations

 

DE WAARHEID EN NIETS DAN DE WAARHEID

‘Hey mama, is it true what they say?’ is een zin uit Papa Was A Rollin’ Stone van The Temptations, uitgebracht in september 1972, maar pas een hit in 1973. ‘Mama, I’m depending on you to tell me the truth.’ Die tekstfragmenten zijn wel heel toepasselijk, want er worden nogal wat onwaarheden verteld over deze Grammy-slokop, die geschreven werd door de Motown-sterkhouders Norman Whitfield en Barrett Strong. Zo wordt Eddie Kendricks vaak geprezen voor zijn falsettopartij terwijl die al een jaar eerder door Damon Harris was vervangen om de ‘meisjesstemmen’ in de groep te doen.

juKEtEMP.jpgOok hoor je soms wel eens beweren dat dit het langste nummer is dat ooit op nummer 1 stond. De elpeeversie duurt inderdaad net geen twaalf minuten, maar op de single blijven daar 6 minuten en 58 seconden over. In werkelijkheid is de langste nummer 1 American Pie van Don McLean, die afklokte op 8’33”.

En dan is er dat beroemde begin: ‘It was the third of September. That day I’ll always remember. Cause that was the day when my daddy died.’ Dat de auteurs meer gevoel in de stem van leadzanger Dennis Edwards wilden forceren door de overlijdensdatum van diens vader te vermelden, is een legende. Hoewel het verhaaltje nog altijd hier en daar te lezen staat, weten we al dat de papa van Dennis Edwards eigenlijk op 3 oktober stierf uit het boek ‘Ain’t To Proud To Beg: The Troubled Lives of the Temptations’ van Mark Ribowsky, de schrijver van verschillende biografieën van soulartiesten. Whitfield en Strong hadden geen idee wanneer Edwards’ vader was gestorven. Meer nog: toen ze aan het nummer werkten, dachten ze helemaal niet aan die zanger. Ze hebben het namelijk geschreven voor The Undisputed Truth. En die band heeft het al in 1971 opgenomen. Het is dus eigenlijk nog een cover ook. En dat is, zoals de groepsnaam aangaf, de waarheid en niets dan de waarheid.

 Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

 

02-09-17

Zaterdag 2 september 2017

Nothing From Nothing

Billy Preston

 

TER NAGEDACHTENIS

Hij is al elf jaar niet meer onder ons, maar op deze dag en 1946 werd Billy Preston geboren, een toetsenist met een ronduit indrukwekkend palmares. Op zijn tiende speelde hij al orgel bij optredens van Mahalia Jackson. Snel werd hij een veelgevraagd sessiemuzikant en werkte hij samen met onder meer Sam Cooke, Ray Charles en Little Richard. Met die laatste was hij in 1962 op tournee toen hij The Beatles ontmoette. Die speelden op dezelfde locatie. Later vroegen de Fab Four hem om mee te doen op de elpees Abbey Road en Let It Be. Op dat laatste album – voor The Beatles letterlijk het laatste – stond Get Back, dat een jaar eerder al op single was uitgebracht. De appreciatie voor zijn pianospel in dat nummer was zo groot dat men ‘The Beatles with Billy Preston’ op het plaat liet drukken. Geen enkele andere muzikant heeft ooit zo’n erkenning gekregen. John Lennon heeft eens gezegd dat Preston echt de vijfde Beatle zou worden als de band was blijven bestaan. Er zijn nogal wat mensen die de figuurlijke ‘vijfde Beatle’ worden genoemd.

JukePreston.jpgNa het uiteenvallen van The Beatles speelde Billy Preston op soloplaten van John Lennon, Ringo Starr en vooral George Harrison, met wie hij innig bevriend raakte. Ondertussen hadden nochtans The Rolling Stones hem in dienst genomen. Preston speelde jarenlang keyboards op de tournees van Mick Jagger en co. Hij is echter ook te horen op hun elpees Sticky Fingers, Exile On Main St., Goats Head Soup, It’s Only Rock ’n Roll, Black And Blue, Tattoo You en Bridges To Babylon. En tussendoor bouwde hij ook nog een solocarrière uit. In 1969 verscheen That’s The Way God Planned It met onder meer de hulp van George Harrison, Keith Richards en Eric Clapton. De titeltrack werd zijn eerste hit. Maar hij deed het later nog veel beter met o.a. Outa-Space, waarin hij het toetseninstrument clavinet introduceerde in de funkwereld, en twee snel op elkaar volgende Amerikaanse nummers 1: Will It Go Round In Circles en Nothing From Nothing. Ik hoor ze allebei heel graag.

Billy Preston schreef Nothing From Nothing in de kleedkamer voor een concert. Hij kreeg daarbij de hulp van Bruce Fisher, met wie hij tal van songs heeft gemaakt. Ook de B-kant van Nothing From Nothing was een compositie van het duo: You Are So Beautiful. Ja, inderdaad, dat is die song waarmee Joe Cocker in 1975 zoveel succes had. Het is zelfs Cockers grootste, zijn duet Up Where We Belong met Jennifer Warnes buiten beschouwing gelaten.

Er circuleren genoeg beelden van op YouTube, bij optredens had Billy Preston altijd een one-liner tussen de nummers klaar. Ergens hoor ik hem zeggen: “Je moet er iets insteken als je er iets uit wilt halen.” Denk daar maar eens over na. Een andere geijkte uitdrukking van hem was ‘If you can’t be with the one you love, love the one you’re with.’ Stephen Stills vond dat zo gevat dat hij er een song rond schreef. Hij vroeg wel eerst beleefd de toelating aan Billy Preston, die geen bezwaar had. Zo werkte hij dus ook mee aan een hit waarop hij niet te horen was. Love The One You’re With deed het wereldwijd heel goed en haalde hier zelfs de top-10.

De laatste cd waarop deze keyboardscrack is te horen, is The Road To Escondido van JJ Cale & Eric Clapton uit 2006. Op de laatste pagina van het inlegboekje lees ik dan ook: ‘In memory of Billy Preston’. Ter nagedachtenis. 

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

01-09-17

Vrijdag 1 september 2017

Heartaches

The Marcels

 

HIER GAAN WE WEER

Op deze dag in 1961namen The Marcels de single Heartaches op. Het werd hun tweede hit, maar wel niet een nummer 1, zoals de voorganger Blue Moon, je weet wel van ‘bomp-baba-bomp’, ‘deng-a-deng-deng’ en ‘baba ding-a-dong-ding’.

JukeMarcels.jpgDeze multiraciale doo-wopgroep leende zijn naam niet van mouwloze herenshirtjes, maar werd genoemd naar het kapsel dat Josephine Baker in de jaren ’20 populair maakte. Ze trokken de aandacht in de sixties met snellere, haast rock-‘n-rollversies van oude liederen. Zo was Blue Moon een compositie van de musicalschrijvers Richard Rodgers en Lorenz Hart uit 1934 en oorspronkelijk bestemd voor de soundtrack van een film. Heartaches was nog ouder. Dat was al in 1931 op papier gezet door All Hoffman, die later ook onder meer Close To You (Frank Sinatra), Hot Diggity (Perry Como) en Allegheny Moon (Patti Page) schreef. Opnieuw trokken The Marcels het tempo op. En ze haalden, meer nog dan in Blue Moon, hun fantasiewoordjes weer boven. Deze keer ging het van ‘Yip yip yip yip, worp-a-worp worp’. Daarna volgden nog zoveel gekke geluiden dat geen van de websites die songteksten publiceren zich aan een transcriptie durft wagen. Net als Blue Moon eindigt Heartaches met een heel laag gezongen en lang gerekte herhaling van de titel. The Marcels beseften maar al te goed dat ze met hun tweede productie eigenlijk zichzelf op hun eerste plaatje kopieerden. Misschien daarom dat Heartaches begint met een mededeling: ‘Watch out! Here we go again…’.

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be

 

 

 

 

31-08-17

Donderdag 31 augustus 2017

Tempted

Squeeze

 

DE ANDERE ZANGER

Vandaag viert Glenn Tilbrook zijn zestigste verjaardag. Hij was de zanger, de gitarist en de songwriter van Squeeze. Die Britse band had zijn naam niet gestolen, het was er duwen en trekken voor een plaatsje. Inmiddels is de groep zo vaak gesplit en opnieuw opgericht dat we de tel kwijt zijn. Toen de pauzeknop weer eens was ingedrukt, maakte Glenn Tilbrook enkele platen met gitarist Chris Difford. Samen hebben die twee de grootste hits van Squeeze geschreven: Cool For Cats, Another Nail In My Heart, Pulling Mussels (From The Shell) en het meesterlijke Tempted.

JukeSqueeze.jpgTempted staat op het vierde album van Squeeze, East Side Story uit 1981, waarop ook het bekende Labelled With Love staat. Terwijl ik dit schrijf, draait de elpee. Ik hou ook van de openingstrack In Quintessence, het enige nummer met Dave Edmunds als producer, en meer nog van Is That Love, dat op de plaat en in de clip hieronder wordt gezongen door Glenn Tilbrook. Let op de tekstbalk. De BBC-uitzending ‘Top Of The Pops 2’ vond blijkbaar ook rond zijn verjaardag plaats. En er wordt verteld dat hij al op zijn vijfde popartiest wou worden, nadat zijn moeder hem had meegenomen naar de film ‘Summer Holiday’ met Cliff Richard. Daar heb ik ook herinneringen aan, maar dat vertel ik een andere keer.

Ik haal speciaal aan dat Tilbrook Is That Love zong omdat Tempted uit de keel van Paul Carrack kwam. Die man verdient een standbeeld voor zijn soulstem, maar hij speelt ook keyboards en gitaar. Dat deed hij ook als sessiemuzikant voor veel bekende artiesten, zowel live als in de studio. Hij toerde met onder meer Elton John, Eric Clapton, B.B. King en The Pretenders. En hij is te horen op Blue Nun van Carlene Carter, Riding With The King van John Hiatt en de titelloze plaat van Nick Lowe & His Cowboy Outfit. Ook speelt hij, zonder een echt lid te worden van de band, mee op drie platen van Roxy Music: Manifesto,Flesh + Blood en Avalon. Het begon allemaal met Ace, de groep waarvoor hij het bekende How Long schreef en zong. Met Mike Rutherford van Genesis vormde hij Mike & The Mechanics en met Roger Waters van Pink Floyd speelde hij in The Bleeding Heart. Al die tijd maakte hij ook soloplaten, maar een korte periode speelde hij dus bij Squeeze, waar hij Jools Holland verving en onder meer de ‘lead vocals’ van Tempted voor zijn rekening nam. Toch horen we in de tweede strofe twee andere zangers. De ene is Tilbrook, de andere Elvis Costello, de producer van de elpee. In de clip hier zingt Glenn Tilbrook ook de partij van Costello.

Welkom aan de lezers die hier terechtkomen via www.internetgazet.be